Lakás eladó!

Mivel még egy darabig kínálati ingatlanpiac lesz Magyarországon, érdemes néhány trükköt bevetni, ha gyorsan akarjuk eladni a lakásunkat. Elképesztő mennyiségű lakáshirdetést találunk az interneten és az erre szakosodott lapokban, fontos tehát, hogy kitűnjünk a tömegből. Mindezt úgy tegyük, hogy a hatásos lakáshirdetéssel szemben támasztott minimális elvárásoknak is megfeleljünk.

Leginkább azzal tudjuk felhívni a figyelmet eladó lakásunkra, hogy az alapinformációkon (hely, ár, alapterület) azt sejtetjük, hogy remek üzletet köthet a vevő. Van néhány kifejezés, amely valóságos felhívás keringőre: „ár alatt”, „reális áron”, „jó ár-érték arány”, „telekáron”, „sok szolgáltatással”. Ez utóbbi azt jelenti, hogy az extrákért nem számolunk fel pénzt, és leginkább akkor hatásos, ha igazából nem is olyan olcsó az ajánlatunk. Ne hagyjuk ki a hitel vagy egyéb állami támogatás, például a szocpol lehetőségét sem, persze csak akkor, ha valóban igénybe vehető.

Kell az irányár!

Használt ingatlan árusításakor a maximális árat szokás megjelölni. A vevők általában igyekeznek alkudni az árból, tehát célszerű többet írni, mint amennyit kapni akarunk: ezzel a többlettel mindkét fél számol. Rugalmasságot és jó tárgyalási lehetőséget sejtet, ha odaírjuk: „irányár”. Ezzel világosan kifejezzük, hogy hajlandók vagyunk lejjebb menni, ha komoly vásárlóval akadunk össze. Ha tényleg gyorsan szeretnénk megválni otthonunktól, írjuk oda „sürgős”, „családi okok miatt eladó”, „válás miatt eladó”. Ebben az is benne van, hogy az esetleg alacsony ár nem hibás építményt vagy 30 méterre dübörgő autópályát jelent.

Hiba viszont, ha nem tüntetjük fel az árat. Ha már eleve szerepel a hirdetésben, a kínálat és ár arányát egyből meghatározza magának a vevő, és csak akkor jelentkezik, ha ezt az arányszámot megfelelőnek találja.

Eleve elengedés

A megfelelő, nem túlzó árképzés a legerősebb eladói fegyver. Ma a magyar lakástulajdonosok többsége túlárazza otthonát, vagy így tenne, ha az ingatlanközvetítő nem beszélné le róla. Érdemes tehát megismerni az átlagárakat a környéken. Ha ismerjük a kerület vagy település jellemző árait (csak az számít, amelyik a mi lakásunkhoz hasonlít), és tudjuk, mennyi idő múlva van szükségünk pénzre, akkor igyekezzünk előre kalkulálni – például a következő módon:

Ha kerületünkben vagy városunkban negyedévente egy százalékkal lesznek olcsóbbak az ingatlanok, és mi fél éven belül pénzt akarunk látni a bankszámlánkon, hirdessük meg a lakást a piacinál eleve két százalékkal alacsonyabb kínálati áron. Így mindjárt nagyobb érdeklődésre számíthatunk, mint a hozzánk hasonló eladó, aki hat hónap alatt jut el eddig az árig. Ha pedig gyorsabban sikerül eladni a lakást, sok mindent kezdhetünk a pénzzel, és 1-2 százalék nyereséggel behozhatjuk az olcsóbb árat. A módszer hátránya, hogy többé nem emelhetjük meg az árat.

Többszörös árengedmény

Van előnye a fokozatosságnak is, tehát annak, hogy eladó lakásunkat meghirdetjük egy adott áron, majd bizonyos időközönként, például havonta, lejjebb engedjük az árát. Ezt érdemes tudatosan csinálni, vagyis az előző árat is feltüntetni. Ha ingatlanközvetítőnél szerepel a lakás, ott is kérjük meg a referenst, hogy jelezze: már többször engedtünk az árból, és most hány százalékos engedménynél tartunk az eredetihez képest. Ennél jobb módszer nincs arra, hogy a vevő elhiggye, mekkora üzletet köthet.

A lakásfotózás trükkjei

Ma már minden hirdetéshez kötelező az illusztráció. Feltétlenül legyen alaprajz a lakáshoz, és ha tényleg sürget az idő, készítsünk jó fotókat is az ingatlanról. Megfelelő fényviszonyok között, a téma meghatározásánál  az alapvető látvány-kompozíciós és esztétikai követelményeket szem előtt tartva fényképezzünk! Ha túl sötét, borús időben állunk neki, rosszul kivehetők lesznek a részletek, minden egyhangú és egytónusú lesz, vagyis nem tudjuk világosan megmutatni ingatlanunk legértékesebb tulajdonságait. Ezért készítsük a fotókat napos időben, lehetőleg dél körül. Ha valamelyik szoba szép fényt kap délelőtt vagy délután, azt lefotózhatjuk ilyenkor: ezzel az oly fontos benapozást is prezentáljuk. Előny, ha a képeken szerepel legalább egy nyílászáró, úgy elhelyezve a képben, hogy a széle ne lógjon a kép szélébe, s a teljes ablak vagy ajtó látszódjon.

Apró, de fontos trükk, hogy fotózáskor minden lámpát kapcsoljunk fel. Akkor is, ha déli napsütésben készítjük a képeket. A lámpák extra ragyogást adnak a lakásnak, és megvilágítanak olyan részleteket is, amelyeket a természetes napfény sötétben hagy. A profi lakásfotósok is így tesznek – nézzük csak meg bármelyik lakberendezési magazint!

Használjuk a vakut is, hiszen a színhelyességet így tudjuk garantálni. A villanófény ráadásul a sötétben maradó részeket is megvilágítja, így az egész lakás tágasabbnak, ragyogóbbnak tűnik: egyszóval jobban közelíti a valóságot.

Bár a cél az, hogy minél többet mutassunk meg a lakásból, bizonyos apró részletek csak elterelik a figyelmet. Nem is beszélve a kacatokról, eldobált apróságokról, otthagyott ruhákról. A fotózás tehát rendrakással, takarítással kezdődik, hiszen a kosz és a rendetlenség szintén az „olcsóság” negatív érzetét kelti. Ha a kép előterében ételfoltos tányérok hevernek, a figyelmet nem ragadják meg az olyan, egyébként fontos tényezők, mint a sok fényt beengedő, nagy nyílászárók vagy az igényes csillárok.

Amikor a képet beállítjuk, legyen valamilyen fontos dolog a középpontban, amelyre rá akarjuk irányítani a figyelmet, és a kép többi része szolgáljon arra, hogy környezetet, teret adjanak neki.

INGYEN HIRDETÉS AZ INTERNETEN

  • Ingatlan.com: a legnagyobb látogatottságú, legrégebbi ingatlanportál, kínálatában több mint 238 ezer ingatlan van. Előnye, hogy szinte minden vevőjelölt itt kezdi a nézelődést, hátránya, hogy túl nagy a választék, és sok ingatlan duplán-triplán is fent van. Érdemes valamilyen kiemelést választani, például előre sorolást a keresési listában, bár ez már pénzbe kerül.
  • Ingatlanok.hu: jelentős, csaknem 200 ezres az ingatlankínálata és erős a cikkszolgáltatása, információs háttere is. A leggyorsabban itt lehet keresni.
  • Ingatlan.net: kissé bonyolult kezelésű, de nagyon korszerű portál, amely főként az ingatlanközvetítők ajánlataira specializálódott. Egy hirdetés azonban magánszemélyeknek is ingyenes.
  • Ingatlanbazár.hu: főként vidéki, elsősorban dél-magyarországi ingatlanhirdetőknek ajánlott, ezen a területen ők a legnagyobbak.
  • Expressz.hu – Szuperingatlan.hu: a nyolcvanas évek óta ismert márka, emiatt is igen sok az ingatlanhirdetés és az oldalon nézelődő vevőjelölt. Ráadásul a cégcsoport nemrégiben létrehozta saját ingatlanportálját, így a hirdetések duplán is megjelenhetnek. Most induló, erős marketingje miatt sokan kattintanak rá a közeljövőben.

15 HELYETT 14,9 MILLIÓ

Érdemes a tipikus árlimitek alatt meghirdetni az ingatlant, ha fel akarjuk kelteni a figyelmet, javasolja az Otthon Centrum. A kereskedelemben is bevált, néha zavaró formában ne 15,1 millióért hirdessük a lakást, hanem 14,9 millióért. Így jobban felkeltjük a figyelmet, és az ingatlanportálok keresője is gyakrabban megjeleníti hirdetésünket, hiszen sokan éppen 15 millió forintig keresnek.

Egy másik trükköt akkor érdemes bevetni az irodahálózat szakemberei szerint, ha már eljutottunk odáig, hogy az érdeklődő eljön a lakásba. Fontos a szimpatikus, szerény, háttérbe húzódó viselkedés. Nem az a lényeg, hogy a mi személyiségünket ismerje meg a vevő, hanem az, hogy a lakásba bele tudja képzelni magát. Ehhez célszerű rendet rakni, és minden személyes, figyelemelterelő holmit elpakolni egy dobozba.

 

forrás: haszon.hu cikkének felhasználásával