Lakás eladó!

Ahány ingatlanközvevtítő, annyiféle "varázsszer", "tuti módszer" létezik a vevőjelölt meggyőzésére, eredménye befolyásolására. A túlzottan intim jellegű használati tárgyak, személyes holmik (fogkefék, ruhák, emléktárgyak, mosatlan edény, pohár) eltüntetésétől  kezdve a kicsi, de dekoratív dísznövényeken át, a frissen sülő sütemény illatával bezárólag hemzsegnek a bevált módszerek és a csodaszerek, praktikák.

Létezik egy módszer, amely meggyorsítja a lakáseladást. Amerikában 40 éve alkalmazzák „home staging”-et, hatalmas sikerrel. Itthon is ismerik az amerikai receptet, amely a válságban még inkább jól jön.

15 másodperc

Ingatlanközvetítők között egyöntetű vélemény, hogy az értékesítésben kulcsszerepet játszik az első benyomás a lakásról. A potenciális vevő ugyanis a lakásba való belépést követő 15 másodpercen belül eldönti, hogy kell-e neki az adott ingatlan vagy sem. Az érdeklődők tehát a szemük által esnek szerelembe egy hajlék megtekintésekor, de ki is ábrándulhatnak belőle. Ha nem akarjuk, hogy minden vevő elszaladjon, érdemes tanulmányozni az „home staging” módszert, amelyet Amerikában az eladók és az ügynökök már negyven éve sikeresen alkalmaznak akkor, ha gyorsabban akarnak megválni egy-egy otthontól. Az Otthon Centrum például jó pár éve az ügynökeinek oktatja is a módszert, amelynek a lényege az otthondíszletezés – nyilatkozta kérésünkre Zsédely Rita a cég akvizíciós vezetője, aki szerint a módszerrel a cél nem más, mint az eladásra váró lakások belső tereinek úgynevezett felértékelése. A „home staging” tehát abban segít, hogy hogyan lehet az eladás előtt kevés ráfordítással megszépíteni az ingatlant. Az eladóknak meg kell érteniük, hogy amikor úgy döntenek, hogy lakásukat áruba bocsátják, akkor az rögtön egy termékké válik. Ahhoz pedig, hogy minél jobb áron, minél gyorsabban tudjuk az érintett ingatlant eladni, a terméknek minél jobban meg kell felelnie a leendő vevők elvárásainak. Az Otthon Centrum által oktatott praktikák alapjait bárki könnyen elsajátíthatja, épp ezért nézzük, mit is rejt a gyorsabb eladás módszertana, illetve nézzük meg, hogy a hirdetésekben milyen a magyar „home staging”:

1. Ami tilos!

A vevők manapság a hirdetésben a képpel találkozik először, s mivel tudjuk, hogy a rend a lelke mindennek, így a fotózáskor feltétlenül tüntessük el a lakásban szanaszét heverő, vagy polcokat díszítő limlomokat. Tilos tehát a rendetlenség. Ráadásul a helyhiány nem állhat útjába a rendnek: ezt igazolja az a hirdetés is, amelyben a lakás alapterülete szintén 30 nm.

2. Amit szabad

A szakértők azt mondják, hogy nagyon fontos az eladásnál az, hogy semmiképp se zavarják az összképet az egyértelműen személyes jellegű tárgyak (családi fotóktól a fogkeféig). Főleg, ha az egész kép egy személyes tárgy, mert semmi más nem látszik,akkor érdemes elgondolkodni, hogyan csinálják ugyanannyi négyzetméteren mások. Ráadásul ebben a hirdetésben megjelenik a „home staging” két kedvelt lakásszépítő módszere: a növény jelenléte a lakásban, illetve a rendezett lépcsőház bemutatása.

3. Amit sose!

Már a fotózás előtt nagyon alaposan takarítsunk olyan helyeken is, amelyeket nagytakarításkor nem feltétlenül tisztítunk meg. Ez legfőképpen a vevő személyes érkezésekor aratja le a gyümölcsöt, hiszen az alapos takarítás az újszerűség érzését adja például a fűtőtesteknek, ablakoknak. A fotózáskor viszont a takarítószert ne hagyjuk elől. A fent leírtak mellett a nagytakarítás alatt a zsúfoltság csökkentése érdekében távolítsuk el az útban lévő és nagyon megviselt bútorokat. Például, ha a szobában rögvest négy fotel van egymás mellett, plusz egy ágy, akkor a feleslegeseket rejtsük el valahová (pl. pince, garázs, telek). De ne ürítsük ki teljesen a lakást, mert bizony a szakértők tapasztalata az, hogy a leendő vásárlók az üres lakásokban nehezebben képzelik el a jövőjüket. Nézzük az ellenpéldát, hogyan lehet egy hasonló paraméterekkel rendelkező ingatlant vonzóvá tenni.

4. És még…

Ha nagyon szabadulni akarunk az ingatlantól, s rég óta nem találjuk új gazdáját, akkor bizony bele kell nyúlni a pénztárcába. Végezzük el a kis költségvetésű, de látványos eredménnyel járó javításokat mint például a  csöpögő csap cseréje, piszkos lefolyók kitisztíttatása,  vagy vegyük le a matricát a konyhaszekrényről és a fürdőből. Ha viszont nagyon nem jönnek a vevők, akkor nézzünk szembe a ténnyel, hogy ízlésünk bizony riogató: ha ez így van, akkor mélyebben a pénztárcánkba kell nyúlni. Például riasztó lehet  az extrém színű fal. A megoldás elkerülhetetlen: még az eladás előtt fessük le semleges, világos színnel a falakat.

 

forrás: ingatlan.net, Szalay Rita cikke