Lakás eladó!


Az első benyomások

Emlékszünk még, miért tetszett meg pont ez a lakás  annak idején? Hogy miért
erre esett a választás?

A levegős, rendes, tiszta lakás sokkal jobb benyomást kelt

a vevőjelöltben, mint az elhanyagolt, rideg, sötét netán szutykos lakhely. Komoly érdeklődést és bizalmat az a lakás ébreszt, amin látszik, hogy gondozzák, takarítják,
karbantartják, törődnek vele. Ettpl lesz otthonos, barátságos.

A fényviszonyoknak és a színeknek is fontos szerepük lehet a barátságos, pozitív összbenyomás kialakításában.

Általában az egyszerű, világos  pasztellszíneknek van olyan hatása,  hogy az érdeklődő képzelőerejét felszabadítja, aki ezáltal gondolatban már "be is rendezheti" leendő lakását.

A vevő bátrabban veszi meg lakásunkat, ha úgy érzi, nem kell kellemetlen
meglepetésektől, nyűgös és költséges javítási procedúráktól tartania.

A gondosan, megnyugtatóan karbantartott  lakás egyszerűen vonzóbb, és kitűnik az
ajánlatok  tömegéből. Ha tehát kellőképpen felkészítjük lakásunkat az
eladásra, sok időt és fáradságot megtakaríthatunk a hirdetési időszakban.

Apróság, de nagyon fontos:
ne kelljen fázni télen, ha a lakást nem fűtjük folyamatosan (mert nem lakunk benne). Ehhez kapcsolódó: a redőnyöket húzzuk fel, a spalettákat nyissuk ki, mielőtt megékezik az érdeklődő! Az  érdeklődő döntését nagyon hátrányosan befolyásolhatja, ha az első benyomás sötét és hideg. Ez barátságtalan, rideg, kevéssé biztonságos, kényelmes hely benyomását keltheti tudat alatt. Viszonyulásunkat, döntéseinket nagyon meghatározzák a hangulatok, az érzelmek.

Az érzelmek

A kedvező első benyomás fontos része a kellemes látvány. Nem mindegy, milyen hangulatot ébreszt a lehetséges vevőben, sőt, az illatoknak is komoly hatásuk van.

A jövendőbeli vevőknek számít, mit mondanak a családtagjaik és a barátaik, de leginkább az, hogy mennyire tudják a lakást saját otthonuknak elképzelni.

Néhány kisebb változtatással el tudjuk érni, hogy a lakás felkeltse a leendő vásárlók figyelmét és azt az érzést sugározza, hogy barátságos, kényelmes otthonuk lesz.

Tervezzük meg a bemutatást!

Tervezzük meg alaposan, hogyan tudjuk megmutatni a lakás legelőnyösebb tulajdonságait. Járjuk végig egy jegyzetfüzettel, és írjunk fel minden apróságot, javítanivalót. Képzeljük el, milyennek láthatják a lakást az érdeklődők.

Mi lehet az, ami megtetszik nekik, és mi lehet taszító, rideg, barátságtalan? Hol van szükség javításra, festésre, takarításra, netán átalakításra? Egy embermagasságú tükör az előszobában Akár kifestünk, akár rendbe hozzuk a kertet, nem kell nagy kiadásba vernünk magunkat. Viszonylag kis javítással-csinosítással is elérhetjük, hogy lakásunk kedvező benyomást tegyen a vevőjelöltre. Fontos azonban, hogy előbb megtanuljuk az ő szemével látni a lakásunkat, különben a sokéves megszokás miatt nem vesszük észre, mi az, ami egy idegennek azonnal szemet szúr.

Íme néhány javaslat, amelynek segítségével javíthatjuk, "feldobhatjuk" eladó lakásunk vonzerejét:


Belső

Takarítsunk, takarítsunk...

A vevők makulátlan tisztaságú lakást képzelnek maguk elé, ha új otthonukra gondolnak. Érdemes tehát mindent  megtisztítani, feltörölni, lemosni, különösen az ajtófélfákat, ablakokat, a konyha valamennyi felületét és az ablakpárkányokat. Ragyogjon  a fal és a padló, a csempék és a mennyezet, a vitrin, a konyha és a fürdőszoba, még a beépített szekrények belseje is.
 Gondosan rakjuk el a ruhákat, evőeszközöket, kozmetikumokat, tisztálkodószereket.


Csináljunk rendet, pakoljunk el mindent!

A lelkes érdeklődőt is lehűti a személyes holmik, a  rendezetlenség látványa, ami megnehezíti, hogy saját otthonaként képzelje el a lakást. Aki háztűznézőbe jön, nem a bútorainkra, családi fényképeinkre, emléktárgyainkra, cipőnkre, ruhánkra kiváncsi. Segítsük elő, hogy könnyen elképzelje a lakásban saját magát, családját, és a saját holmijait.  Az eladásra  felkészített lakás keltsen tágas, világos, és semleges benyomást (a lehető legkevésbé legyen karakteres megjelenésű). Takarítás előtt tegyük el  a személyes holmikat. Ha egy mód van rá, helyezzük el másutt könyveinket, újságainkat, DVD és CD gyűjteményünket, a fölösleges bútorokat, szőnyegeket, takarókat, stb.


Nem könnyű személyes holmijainktól megválni, de a takarítás és a rendrakás busásan megtérül. Mellesleg az elcsomagolás megkönnyíti majd a  későbbi költözködést is. A garázsban és a pincében ugyanolyan rend  és tisztaság
legyen , mint a lakásban. Ha komolyan érdekli a lakás vevőjelöltünket, előbb-utóbb
Apróságok, mint például az, ha szerszámaink szép rendben sorakoznak a fali tartóban, vagy hogy a kerti locsolócső gyönyörűen fel van tekerve, megalapozzák azt a benyomást, hogy ez egy gondosan karbantartott lakás. Gondoljunk arra, hogy néz ki egy lakberendezési újságban egy berendezett szoba. Lehet
hangulatos, ízléses, barátságos, de mégis személytelen: akárki a sajátjának képzelheti, mert hiányoznak a lakók személyes holmijai. Egy-egy, általános használatú, nem intim tárgy segíthet feloldani a túlzott, rideg rendezettség látszatát (pl. újságtartó)

Gardróbszoba és beépített szekrény

Sok vevőnél fontos szempont, hogy van-e ilyesmi, és ha igen, milyen tágas. Ha a
mostanában nem használt ruháit máshol helyezi el, tágasabbnak fognak tűnni ezek a
tárolóhelyek.


Festés

A friss festés tisztaságot, az újszrűség érzetét  adja a lakótérnek, frissebbé és újabbá varázsolja
azt. Nagyobbnak látszanak a helyiségek, ha világos, semleges színeket alkalmazunk, amelyek a lehető legtöbb ember tetszését elnyerik, például világos bézs (beige) vagy törtfehér.

Szőnyegek

Vessünk rá egy hosszú, kritikus pillantást. Ha szemmel láthatóan használt, kopott, alighanem megéri kicserélni. Könnyű, és a nyereséghez képest nem is költséges befektetés annak érdekében, hogy gyorsabban eladjuk a lakást. Ha újat veszünk, válasszunk itt is semleges, világos színeket. Ha mégsem cseréljük ki,
esetleg mondhatjuk a vevőnek, hogy válasszon új szőnyeget, és annyival leengedjük az árat; a vevők szeretik úgy érezni, hogy jól járnak. De legalább annyit tegyünk meg, hogy alaposan kitisztíttatjuk a padlószőnyeget. (És az összes többi szőnyeget is, ami a hirdetési időszak alatt a lakásban marad.) De sokkal kifizetődőbb újra cserélni, amit  lehet, hiszen a vevő komfortérzete százezreket, gyakran milliókat módosíthat azon az összegen, amit hajlandó lesz végül a lakásért kifizetni.

 

Javítások

Eladás, vagy bérbeadás előtt nem érdemes teljes felújításba vágnunk; ilyen komoly
költséget nem tudnánk érvényesíteni az árban. Néhány kisebb javítás azonban
szükséges lehet. Mindenképpen javítsuk meg a csöpögő csapokat, tisztítsuk ki a félig
eldugult, lassú lefolyókat, javíttassuk meg a törött, félig leszakadt redőnyöket, a hibás
esővízcsatornát, rossz kilincseket, repedt ablakokat. A javítás legyen minőségi munka;
nem fognak minket komolyan venni a vevők, de még a bérlők sem, ha hozzá nem értő,
olcsó, szedett-vedett, látványosan házilagos megoldásokat alkalmazunk. Gyakoroljunk
önkritikát!

Beázás, nedvesség

A mennyezeten, vagy a pincében kiütköző beázásfoltok láttán a vevő úgy fogja érezni, hogy
problematikus ingatlanban jár, óvatosnak kell lennie. Ne próbáljuk a beázásfoltokat
kozmetikai módszerekkel eltüntetni. Miután elhárítottuk a beázást kiváltó okot,
javíttassuk ki szakszerűen a beázott részeket, és foglaljuk írásba, milyen javítások
történtek.


Külső

Az utcafront, külső fal  is legyen barátságos

A "Tyű-ha!" élmény — ha otthonunk már az első pillantásra is a ’meglátni és megszeretni’ hatást gyakorolja a látogatókra, sokban hozzájárul ahhoz, hogy a tartózkodó érdelődő elcsavart fejű vevővé alakuljon át. Jelenleg milyen benyomást tesz házunk az érdeklődőkre?

Sétáljunk, vagy autózzunk egyet a környező utcákban, nézegessük meg a házakat, aztán közelítsünk a sajátunk felé úgy, mintha most látnánk először. Na, milyen? Megragadja a figyelmét, megdobogtatja a szívét a majdani érdeklődőknek?

Vegyük sorra, mit volna érdemes egy kicsit feldobnunk, aztán lássunk hozzá: metsszük meg a fákat, nyírjuk
meg a sövényt, fessük újra a kerítést és a fából készült részeket. A részletek árulkodnak arról, hogy gondos kezekben volt-e eddig a ház; az apró elhanyagoltságok eltüntetésével küldjük a jól karbantartott, minőségi otthon üzenetét az érdeklődőknek.
Kövessünk el mindent annak érdekében, hogy eladásra szánt házunk ne azt sugározza, hogy már régóta szeretnénk megszabadulni tőle, hanem azt, hogy íme:
ez itt valakinek az álomháza!  

Festés

Ha pereg, ha mállik, ha senki se tudja, mikor volt festve utoljára, megérett a helyzet némi frissítésre. Akkor is érdemes átkenni egy friss réteggel, ha pl. a fa részek lazúrja még nem jött le, egyszerűen csak kifakult a színe.  A kopásmentes, friss színű nyílászárók és vakolat segít gyorsabban eladni az ingatlant, és akár magunk csináljuk,
akár kisiparost hívunk, mindenképp emeljük vele házunk vonzerejét.

Ne feledjük: nem a feltűnésre kell törekednünk, hanem a biztosan jó benyomásra; ne használjunk harsány, feltűnő színeket! A szolid elegancia sokkal jobban ’bejön’ – a visszafogott, nemes, természetes anyagok és színek segítik, hogy vendégeink a saját  otthonukként is el tudják képzelni a mienket.


A bejárati ajtó

Egy szép bejárati ajtó erősíti az első jó benyomást, és kellemes fogadtatásban
részesíti az érdeklődőt. A bejárati ajtó közvetlen környékét némi kreativitással  tegyük
kellemessé. Egy szép ajtódísz vagy egy-két cserepes kültéri növény, virág a lépcső
mellett meghittséget kölcsönöz. Ha nagyobb változtatásra van szükség,  csiszoljuk le
és fessük át a bejárati ajtót. Ha lehetetlen volna belőle hívogató bejáratot varázsolni,
fontoljuk meg egy új bejárati ajtó beszerzését. Javítsuk meg, fényesítsük ki a
kilincseket, zárakat, és mindent, ami a bejárat közelében repedt, vagy szakadt, aztán
vegyünk egy szép, új lábtörlőt.

Bármit, amit el akarunk adni, a lehető legvonzóbbá, kelendőbbé kell tennünk. A
lakás sem kivétel ez alól, sőt! Egy rátermett ingatlanközvetítővel karöltve az eladásra
felkészített lakás vagy ház eladása fájdalommentes, gyors és anyagilag is megtérülő
vállalkozás.

 

 forrás: Ab-Lak Ingatlan